Private label

Wat is private label?
Private label is een vrij populaire manier om je kleding te verkopen. Hierbij laat je de productie over aan een fabrikant en wordt het verkocht onder een merknaam van een bedrijf of ontwerper. Dit zorgt ervoor dat bedrijven de kans hebben om unieke kledinglijnen te starten zonder zelf de productieprocessen te beheren en te onderhouden. Private label kleding is vooral populair onder modewinkels, zelfstandige ontwerpers en e-commerce bedrijven. Voor hen is het de mogelijkheid om kwaliteitsproducten aan te bieden.
Met private label kun je verschillende dingen zelf beheren zoals eigen stijlen, ontwerpen en zelfs materialen. Hierdoor kun je je onderscheiden van je concurrenten. Dit geeft je ook de controle over marketing en branding, waardoor je je doelgroep effectiever kunt aanspreken.
Hoe begin ik met private label producten?
Er zijn een aantal belangrijke stappen die je moet nemen zodra je een private label kledinglijn wil opzetten.
- Marktonderzoek: Begin met het onderzoeken van de huidige mode-industrie. Analyseer de trends van nu, de populaire stijlen en identificeer je doelgroep. Kijk ook naar je concurrenten, en wat zij aanbieden.
- Kies een Productielijn: Bepaal welke kledingstukken je wil aanbieden. Zijn dit jurken, t-shirts en/of jassen. Zorg ervoor dat de producten die je kiest aansluiten bij de doelgroep waar jij je op wil richten.
- Vinden van een fabrikant: Het is belangrijk dat je een fabrikant uitzoekt die betrouwbaar en consistent kwalitatieve producten kan leveren. Bij Textielbuilders.nl ben je op het juiste adres om je kleding te laten produceren bij een betrouwbare producent die resultaat en kwaliteit levert. Samen bespreken we jouw behoeften en wensen, zodat we samen het optimale resultaat behalen.
- Ontwikkel je merk: Creëer een unieke merkidentiteit, met logo, merk kleuren en een huisstijl die aansluit bij je doelgroep. Dit helpt bij de opbouw van een herkenbaar merk.
- Verpakking en ontwerp: Ontwerp je kleding naar eigen wens en behoeften. Dit kan eventueel ook met de fabrikant/producent. Verschillende dingen zoals de verpakking kunnen het verschil maken bij klanten om merkidentiteit en tevredenheid op te bouwen.
- Het regelen van de logistiek: Ga aan de gang met de planning over de distributie en opslag van je producten.Vanaf welke plek wil je je producten verzenden? Je kunt bijvoorbeeld in zee gaan met een fulfilmentbedrijf
- Bouw je verkoopplatform op: Waar wil je je kleding verkopen? Door de vele veranderingen in het gebruik van telefoons en laptops is het aanbieden van producten online een stuk aantrekkelijker geworden. Bouw daarom een webshop via bijvoorbeeld Shopify om je producten aan te bieden.
- De marketing en lancering: Na het opzetten van je webshop, is het de bedoeling om je producten te lanceren. Maak gebruik van social media, e-mailmarketing en andere methodes om je zichtbaarheid te vergroten.
Wat zijn de voordelen van private label?

Het aanbieden van Private Label producten kent veel voordelen:
- Hogere winstmarges: Voor online retailers zit er een hogere winstmarge op de verkoop van private label kleding in verhouding met de verkoop van merkproducten. Dit omdat retailers hun eigen prijzen kunnen bepalen.
- Controle over de kwaliteit: Door een samenwerking aan te gaan met een fabrikant van jouw keuze, heb je de kwaliteit van je producten in eigen hand. Daarnaast is het contact vaak beter dan samenwerken met grote merken.
- Merkidentiteit: Met private label kun je een unieke merkidentiteit creëren die je producten kan onderscheiden van concurrenten. Je kunt daarbij beter inspelen op de klantloyaliteit en vaste klanten.
- Innovatie en flexibiliteit: Het stelt je ook in staat om snel te handelen bij nieuwe opkomende trends en markttendensen. Je kunt gemakkelijk je producten aanpassen of nieuwe varianten ontwikkelen op basis van feedback van je klanten.
- Diversificatie van het Productaanbod: Met private label kun je verschillende producten aanbieden binnen een bepaalde niche, wat een breder klantenbestand kan opleveren
Wat zijn de kosten?
Er zijn verschillende kosten waarmee je rekening moet houden bij het opstellen van je plan. De productiekosten, vaak de grootste uitgavenpost, vormen daarbij een belangrijk aandachtspunt. Daarnaast kunnen er kosten in rekening worden gebracht voor de ontwikkeling. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het laten maken van een eigen logo, verpakking en merk. Het kan erg prijzig zijn om een merk in de markt te zetten.Natuurlijk kun je er ook voor kiezen om hier zelf mee aan de slag te gaan, mocht je hiermee bekend zijn. Daarnaast kun je investeren in marketing om je product succesvol te verkopen. Afhankelijk van hoe je je product wil gaan distribueren kunnen er kosten verrekend worden voor de opslag, verzending en fulfilment.
Hoe kan ik mijn private label kleding verkopen?
De laatste decennia is er een behoorlijke verandering geweest op het gebied van marketing. Veel nieuwe technieken zijn enorm effectief, terwijl oude bekende manieren steeds minder werken. Sinds vier jaar is het gebruik van TikTok wereldwijd enorm gegroeid. Hiermee groeien ook de mogelijkheden om te promoten op dit platform. Verder zijn online platforms zoals Instagram en Snapchat ook nog steeds effectief, afhankelijk van je doelgroep natuurlijk. Buiten de promotie kun je ook je website optimaliseren zodat je hoger gerankt wordt door zoekmachines.
Wat zijn veelvoorkomende fouten?
Veelvoorkomende fouten bij private label zijn het niet juist controleren van de kwaliteit bij fabrikanten. Dit kan leiden tot ontevreden klanten en een hoger retourpercentage. Bij Textielbuilders.nl heb je nauw contact met je fabrikant en staan wij garant voor kwaliteit van de producten
Verder is een tekort aan marktkennis een grote factor, wat kan resulteren in lage verkoopcijfers en het niet aanspreken van je doelgroep. Kledingtrends kunnen ook snel veranderen en bij het te groot opstallen van je producten kun je het risico lopen op onverkochte producten. Het niet investeren in marketing kan ook lastig zijn om naamsbekendheid en klanten te werven.

Veelgestelde vragen:
Zorg voor het registreren van je merk en het aanvragen van patenten of handelsmerken waar nodig. Dit helpt om je intellectuele eigendom te beschermen.
Private label producten zijn vervaardigd door een derde partij voor verkoop onder een specifieke merknaam, terwijl merkproducten vaak rechtstreeks door het merk zelf worden geproduceerd.
Dit kan variëren, maar het proces van productontwikkeling tot lancering kan enkele maanden duren, afhankelijk van de complexiteit van het product en de tijd die nodig is om een fabrikant te vinden en samen te werken.
Ja, veel bedrijven kiezen ervoor om een reeks private label producten aan te bieden om een breder klantenbestand aan te spreken en hun aanbod te diversifiëren.
Wij starten al bij 20 stuks met het produceren van caps, buckethats of mutsen. Afhankelijk van het type kledingstuk wordt er al geproduceerd vanaf 50 stuks.