Kledinglijn beginnen
Door de toenemende overneming van online business in onze maatschappij zijn er steeds meer mensen die een eigen kledinglijn overwegen. Met onder andere social media is het eenvoudiger om de eerste stappen te zetten in je eigen onderneming. Het is een spannende reis vol ondernemerschap en creativiteit. Er zijn je al duizenden mensen voor geweest en het is een leuke uitdaging om het verschil te maken. En met de huidige concurrentie zijn er vandaag de dag nog steeds tientallen beginnende ondernemers die het verschil maken.
waarom een eigen kledinglijn beginnen?
Motivatie en passie:
Ik hoop dat ik voor iedere starter spreek als ik zeg dat iedereen wel ergens zijn passie of motivatie heeft voor de onderneming die hij/zij wil opzetten. De mode-industrie is een mooie wereld om mode te combineren met het ondernemerschap. De een zal gedreven zijn door het verlangen om de mode duurzamer en toegankelijker te maken, terwijl de ander zich volledig focust op zijn/haar creativiteit te uiten tot een mooi ontwerp.
Het opbouwen van je eigen merk kan je de kans geven om je persoonlijke stempel te drukken in de mode-industrie. Vooral omdat je echt je eigen visie, stijl en identiteit in je product kan verwerken. Op het moment dat je gepassioneerd bent over ontwerpen, kan het beginnen van je eigen kledinglijn de perfecte onderneming zijn om je creativiteit en energie te verwerken in een mooi eindproduct, en hier ook nog eens je brood mee te kunnen verdienen.
De belangen van authenticiteit en visie in de mode-industrie
Binnen deze industrie, waar de pijlen vooral op esthetiek en trends gericht zijn, is authenticiteit een erg belangrijk onderdeel. Er is vanuit de consument steeds meer vraag naar merken die transparant zijn over hun productieprocessen en waarden. Bij het starten van je eigen kledinglijn is het belangrijk om een duidelijke visie te hebben met een sterke mentaliteit. De visie heeft vooral te maken met productieomstandigheden, de stoffen die je wil gebruiken en de waarden die je aan je merk wil koppelen. We leven momenteel in een maatschappij waarbij het verhaal achter het product steeds belangrijker wordt. Consumenten kijken steeds meer naar de impact van hun aankopen en de voorgeschiedenis hiervan.
De Eerste Stappen naar het Starten van een Kledinglijn
Bij het starten van je eigen kledinglijn moet je met een aantal processen rekening houden. Van tevoren is het handig om je eigen ideeën en dromen uit te schrijven. Hier zijn een aantal belangrijke stappen om mee te beginnen:
- Bepaal je concept en niche:
Voor je begint, is het van belang dat je een concept en niche definieert. Welke kleding wil ik laten produceren? Op welke doelgroep wil ik me richten? Wat voor stijl wil ik hieraan koppelen en wat is het verhaal achter mijn merk? Dit zijn allemaal aspecten die je moet overwegen voordat je kleding laat maken.
- Doe je markt research:
Voer marktonderzoek uit om een goed inzicht te krijgen van de huidige mode, en om concurrenten in kaart te brengen. Bekijk de trends en de behoeften van je doelgroep. Dit zal je helpen een uniek aanbod te bewerkstelligen.
Daarnaast geeft het je ook een duidelijke blik in waar de kansen voor jou als starter liggen. Waarin kun jij je onderscheiden, en waar liggen de mogelijkheden? Je kunt marktanalyses op verschillende manieren analyseren van trends en concurrentie tot het koopgedrag van consumenten. Het is dus niet alleen belangrijk om naar de koper te kijken, maar ook naar de aanbieders.
Er zijn naast mode ook andere belangrijke aspecten waarin jij kunt uitgroeien tot een succes. De wereld vraagt nou eenmaal meer om duurzaamheid, lifestyle en technologie. Verwerk dit in je verhaal en pak de aandacht van je doelgroep hiermee.
- Stel een businessplan op
Maak een goed businessplan dat details bevat over je merk, marktstrategieën, doelgroep en financiële prognoses. Dit is als het ware een routekaart voor je onderneming waarbij inschattingen zijn gemaakt over het verloop van deze onderneming.
- Ontwerp een eerste collectie:
Begin met het schetsen van je ideeën en ontwerpen. Kom alvast in contact met de potentiële drukkerij en laat je wensen horen. Zij kunnen op dit gebied ook ondersteuning bieden vanwege hun ervaring. Samen kun je dan een goed eindproduct bewerkstelligen.
De keuze van stoffen en materialen spelen een cruciale rol voor je marktniche en doelgroep. Stoffen zijn erg belangrijk voor je merkidentiteit en stralen juist het kwalitatieve, of het simpele kwantiteit shirt uit. Natuurlijk zijn kwalitatieve stoffen duurder, en dit kun je ook verwerken in het verhaal achter je merk. Het is maar hoe je je neer wil zetten in de markt. Want er zijn ook zat succesvolle merken die vooral op massa productie gericht zijn, lage verkoopkosten met misschien mindere kwaliteit. Want minder kwaliteit wil niet altijd mindere klanttevredenheid zeggen. Over het algemeen verwacht een koper een bepaalde kwaliteit voor de prijs die hij betaalt. Mocht deze prijs laag zijn, wordt er niet al te veel van de kwaliteit verwacht, wat jou als aanbieder ruimte geeft om juist een positieve indruk achter te laten.
Hoe onderzoek je de markt en bepaal je je niche?
- Belang van marktonderzoek: hoe begin je en waar let je op?
Voorafgaand aan de lancering van je eigen kledinglijn, moet je goed onderzoek doen naar de markt waar je je in wil gaan bevinden. Dit onderzoek zal je helpen om je concurrentie in te zien en de huidige trends te begrijpen. Daarnaast geeft het je ook een duidelijke blik in waar de kansen voor jou als starter liggen. Waarin kun jij je onderscheiden, en waar liggen de mogelijkheden? Je kunt marktanalyses op verschillende manieren analyseren van trends en concurrentie tot het koopgedrag van consumenten. Het is dus niet alleen belangrijk om naar de koper te kijken, maar ook naar de aanbieders.
Er zijn naast mode ook andere belangrijke aspecten waarin jij kunt uitgroeien tot een succes. De wereld vraagt nou eenmaal meer om duurzaamheid, lifestyle en technologie. Verwerk dit in je verhaal en pak de aandacht van je doelgroep hiermee.
- Identificeer je doelgroep: hoe vind je jouw unieke niche?
Een sleutel tot succes in de mode is toch wel het vinden van een niche. Een niche drukt je een richting in waarin jij je onderscheid van de massa-aanbieders en je marketing inspanningen richt op een bepaalde doelgroep. Dit kan gaan over verschillende type kleding zoals streetwear of sportkleding tot het kiezen van specifieke demografie zoals duurzame kleding, jongeren of plus-size.
Het is van belang dat je een duidelijk inzicht hebt in de behoeften en wensen van je doelgroep. Zo kun je hier goed op inspelen. Wat is voor hen belangrijk? Welke stijl pakt ze? Wat is hun budget? Dit zijn allemaal vragen die je genuanceerd moet uitwerken om tot een duidelijk plan met een scherpe visie te komen.
Businessplan voor je Kledinglijn
Zoals net vermeld is een goed businessplan cruciaal voor het starten van je eigen onderneming. Het fungeert als routekaart die je wensen en doelen bereiken. In dit plan is het onder andere belangrijk dat je een duidelijk overzicht verwerkt van je kledinglijn. Denk hierbij aan je merknaam, het type kleding wat je wil gaan aanbieden en wat je moet gaan onderscheiden van de rest. Schrijf je visie en missie op, en laat weten wat de motivatie achter je kledinglijn is, met het doel hierachter.
Maak een marktanalyse om te kijken waar je staat en wil gaan staan. Bekijk de concurrenten, lees je in de doelgroep en identificeer de huidige trends. Dit stuk moet gegevens en statistieken bevatten die je claims ondersteunen dat er vraag is naar jouw product. Verwerk een financieel plan en een marketing/verkoopstrategie om verwachtingen te scheppen.
Het Belang van Branding in de Mode
Branding is een cruciaal element dat het succes van je kleding kan maken of breken. Branding gaat verder dan alleen een merknaam of logo. Het beschrijft de identiteit en boodschap van je kledinglijn en dus ook van de drager. Een sterke branding zorgt dat klanten je merk makkelijk herkennen. Dit kan op talloze manieren.
Ook moet je vertrouwen opbouwen bij je (potentiële) klanten. Niemand wil natuurlijk iets kopen van een onbetrouwbare leverancier. Consistente en kwalitatieve leveringen zijn daarom cruciaal voor een loyale klantenbasis. Ook kun je je onderscheiden van concurrenten met branding. Vertel op een unieke manier waar je voor staat en wat je verhaal is.
Trends in de Mode-industrie Volgen
Wat heb je aan een kledinglijn waar niemand belang bij heeft? Precies, helemaal niks. Onderzoek wat de trends zijn en speel hier op in. Trends helpen niet alleen om relevant te zijn, maar bieden ook kansen om aantrekkelijke en innovatieve producten te ontwikkelen. Actief zijn op social media is een invloedrijke manier als het gaat om het volgen van trends. Let wel op, trends die snel komen, gaan vaak ook weer snel.
Het is van belang dat je een duidelijk inzicht hebt in de behoeften en wensen van je doelgroep. Zo kun je hier goed op inspelen. Wat is voor hen belangrijk? Welke stijl pakt ze? Wat is hun budget? Dit zijn allemaal vragen die je genuanceerd moet uitwerken om tot een duidelijk plan met een scherpe visie te komen.
De voordelen van een eigen kledinglijn beginnen.
Er zijn veel voordelen die samenhangen aan het beginnen van je eigen kledinglijn. Naast dat het een uitdagende sector is, kan het ongelofelijk goed lonen. Hier zijn een aantal voordelen die je krijgt bij het starten van je kledinglijn.
- Creatieve vrijheid:
Op het moment dat je een eigen kledinglijn begint krijg je alle vrijheid om je creativiteit tot uiting te brengen. Je kunt eigen ontwerpen verwerpen in een nieuw product wat enorm bevredigend kan zijn.
2.Persoonlijke merkidentiteit:
Je kunt een sterk merk opbouwen dat jouw esthetiek en waarden bevat. Hiermee kun je dus je eigen gevoelens verwerken in het verhaal achter je merk. Dit ondersteunt bij het bouwen van een loyale klantenbasis, die je merk kunnen uitbouwen tot een succes.
3.Lonende inkomstenbron
Het starten van een kledinglijn kan financieel voordelig zijn, zeker als het goed uitpakt. Natuurlijk zijn er inversteringen die gedaan moeten worden en mogelijke risico’s die met zich mee brengen. Dit resulteert in de quote: “high risk, high reward”. Hoe hoger je risico is, des te meer je beloning kan zijn. Natuurlijk werkt dit ook averechts bij een slecht lopende kledinglijn.
4. Zelfstandigheid en flexibiliteit.
Het runnen van een eigen kledinglijn geeft je flexibiliteit om je eigen schema en werkmomenten te bepalen. Je hebt vrijheid om je eigen tijd in te vullen, iets wat veel ondernemers belangrijk vinden…
De promotie van je merk?
Het promoten van je merk is een belangrijke stap in het behalen van succes. Een goed ontworpen promotiestrategie kan de zichtbaarheid van je merk aanzienlijk verbeteren. De effectiviteit van promotie is de laatste jaren door social media gebruik flink gestegen. Platforms zoals Instagram of Facebook zijn krachtige tools om jouw kleding te presenteren. Ontwerp pakkende content die de bezoeker overtuigt om meer te lezen of eventueel zelfs je product aan te schaffen.
Zeg je social media dan zeg je influencers. Dit zijn mensen met een flinke following op deze platforms en dus een groot bereik hebben. Door met die soort mensen samen te werken creëer je meer zichtbaarheid en naamsbekendheid. Overweeg daarom met een influencer in zee te gaan die aansluit op de doelgroep van je product.
Een leverancier vinden
Zodra je ervoor kiest om de productie te laten doen door een drukkerij is het belangrijk om een betrouwbare en consistente leverancier uit te zoeken. Wij van Textiel Builders zijn al meer dan 7 jaar een betrouwbare partner voor verschillende klanten. Wij zijn transparant en zetten bereikbaarheid hoog in de disciplines. Kijk gerust rond en neem vooral contact op mocht je geïnteresseerd zijn!
Een hele belangrijke afweging bij het starten van je eigen kledinglijn is of je dit lokaal wil produceren of internationaal. Beide opties kennen zijn voor- en nadelen, en het hangt natuurlijk ook af van de producten die je wil gebruiken en de doelstelling hiervan.
Lokale aanbieders bieden verschillende voordelen, zoals beter contact, kortere leveringen en meer controle over je eigen product dan een verre leverancier. Daarnaast is het vaak kostenbesparend voor het transport van je kleding, wat ook milieuvriendelijk is. Dit kun je ook achter je merkidentiteit scharen. Het scoort namelijk punten bij de doelgroep als je actief bezig bent met het steunen van bijvoorbeeld het klimaat of milieu.
Kostprijsberekening voor je Kledinglijn
Misschien wel de belangrijkste stap bij het starten van je eigen kledinglijn is het bepalen van de juiste prijs voor je producten. Wat zijn de inkoopkosten? Wil je juist massa verkopen of een exclusief duurder product? Een goede kostprijsberekening zorgt er niet alleen voor dat je winst maakt, maar ook dat je concurrentieel binnen de markt blijft. Het is van belang dat je alle gemaakte kosten samenbrengt.
Wat zijn de verwachte kosten voor een startende kledinglijn?
Er zijn veel verschillende factoren die de kosten en budgetplanning beïnvloeden. De kosten worden bepaalde door de grootte van je collectie, het type kleding en de stof/materiaal hiervan en de producent die je uitkiest. Deze kosten kunnen erg variëren en het is daarom belangrijk om een goede planning te maken die hier ruime inzichten over geeft. Enkele factoren die je hierin moet verwerken zijn:
Prototypes en ontwerp: Dit bedraagt de kosten van je ontwerpen en het maken van prototypes
Productie: Wat gaat de productieprijs van je product zijn? Denk hierbij ook aan de arbeidskosten die gemaakt worden
Marketing: Wil je investeren in marketing? Hoeveel budget wil je hiervoor opzij leggen?
Logistiek: Wat gaan de kosten zijn van transport, en hoeveel verschilt dit tussen lokale en internationale producenten.
Verkoopkanaal: Dit gaat over de kosten voor het opzetten van bijvoorbeeld een webshop, of een lokale winkel.
Het is dus van belang dat je een gedetailleerd overzicht maakt met de mogelijke kosten voordat je begint. Zorg ervoor dat je een financieel vangnet hebt waar je altijd op terug kan vallen in de opstartfase. Je kunt immers niet weten hoe snel en hoe goed je product verkocht wordt.
Minimale order hoeveelheid
Het is voor jou als ondernemer belangrijk dat je weet bij welke hoeveelheid je de producten kunt inkopen. Bij textielbuilders.nl kun je bij een minimale hoeveelheid van 20 al je bestelling doen voor mutsen, caps of buckethats! Bij overige producten zijn dit 50 stuks. Ook kun je ervoor kiezen om minder risico te lopen en gebruik te maken van “Print on Demand”. Dit is een optie waarbij wij pas je product bedrukken op het moment dat er door een klant bij je besteld is. Dit zorgt ervoor dat je geen grote voorraden hoeft te verwerken en je geen risico loopt dat deze niet worden verkocht.
Logistiek en voorraadbeheer
Basisprincipes van voorraadbeheer voor nieuwe kledingmerken.
Het goed beheren van je voorraad is cruciaal voor een gezonde onderneming in de kledingindustrie. De afweging in het aantal producten die je op voorraad wil hebben tussen te veel en te weinig is lastig. Voor startende mensen is het vaak handig om strak boven op de voorraad te zitten en dit eventueel te overleggen met je producent. Tegenwoordig zijn er ook steeds meer producenten die Print on Demand aanbieden. Dit is een werkwijze waarbij er pas kleding geproduceerd wordt zodra er een bestelling is gedaan. Op deze manier loop je geen risico met grote voorraden te blijven zitten. De klant plaatst een bestelling op jou site die vervolgens bij de producent binnenkomt. Zij beginnen hierna met het bedrukken van de gemaakte bestelling.
Hoe schaal je je voorraad als je merk groeit?
Vanaf het moment dat je kledinglijn groeit, is het toepasselijk dat je je voorraadbeheer en logistiek aanpast. Zo kun je in overleg met je producent juiste producten ontwikkelen. Een goede monitoring van je voorraad is ook belangrijk.
Wat kost het produceren van kleding?
Er zijn veel verschillende factoren die de kosten en budgetplanning beïnvloeden. De kosten worden bepaalde door de grootte van je collectie, het type kleding en de stof/materiaal hiervan en de producent die je uitkiest. Deze kosten kunnen erg variëren en het is daarom belangrijk om een goede planning te maken die hier ruime inzichten over geeft. Enkele factoren die je hierin moet verwerken zijn:
- Prototypes en ontwerp: Dit bedraagt de kosten van je ontwerpen en het maken van prototypes
- Productie: Wat gaat de productieprijs van je product zijn? Denk hierbij ook aan de arbeidskosten die gemaakt worden
- Marketing: Wil je investeren in marketing? Hoeveel budget wil je hiervoor opzij leggen?
- Logistiek: Wat gaan de kosten zijn van transport, en hoeveel verschilt dit tussen lokale en internationale producenten.
- Verkoopkanaal: Dit gaat over de kosten voor het opzetten van bijvoorbeeld een webshop, of een lokale winkel.
Het is dus van belang dat je een gedetailleerd overzicht maakt met de mogelijke kosten voordat je begint. Zorg ervoor dat je een financieel vangnet hebt waar je altijd op terug kan vallen in de opstartfase. Je kunt immers niet weten hoe snel en hoe goed je product verkocht wordt. Voor verdere informatie en interesse kun je contact met ons opnemen!
Tips voor kostenbesparing en efficiënt budgetbeheer.
Er zijn heel wat manieren om efficiënt kosten te besparen tijdens de start van je eigen kledinglijn. Beperk je in het begin over het aantal ontwerpen en focus je op een product voordat je uitbreidt. Je kunt immers beter één goed product hebben dan 10 niet werkende.
Je kunt bijvoorbeeld overwegen om in kleinere productievolumes te beginnen. Dit kan vooral handig zijn als je nog geen idee hebt hoeveel vraag naar je product is. Dit vermindert je risico op verlies draaien, en geeft je de mogelijkheid om op basis van de verkoopcijfers te produceren.
Veelgestelde vragen:
Doe onderzoek naar voorgaande klanten, de producten die ze aanbieden en neem fysiek contact met ze op.
Wij werken samen met betrouwbare Europese en Aziatische partners die een breed assortiment aanbieden. Hierdoor is niks te gek en bijna alles mogelijk!
Bouw een eigen unieke merkidentiteit, verkoop kwalitatief hoge producten en zorg dat deze duurzaam zijn. Zorg dat de branding aansluit op je product en dat de promotie de bezoekers aandacht trekt.
Het verkopen zelf is in de moderne tijd effectief op webshops. Dit zijn online winkels waar je je eigen producten kan verkopen. Je kunt ook kiezen om deze producten aan te bieden op grote marktplaatsen zoals Zalando of Amazon
Private label zijn producten die door een fabrikant geproduceerd wordt voor een specifiek merk of retailer. White label producten zijn standaard producten die geen merk bevatten en aan meerdere merken of retailers wordt verkocht