Eigen label
Veel mensen dromen ervan: een eigen kledinglijn beginnen. Toch zetten maar weinig mensen de stap om een kledinglijn te starten. Er komt immers meer bij kijken dan dat veel mensen denken. Tegenwoordig is het erg eenvoudig om je eigen kledinglijn te starten. Bij textielbuilders bestel je al items vanaf 20 of 50 stuks. Ga voor je droom.
Wat is een eigen label precies?
Een eigen label verwijst naar producten die door één bedrijf worden geproduceerd, maar worden verkocht onder de merknaam van een ander bedrijf. Dit houdt in dat het bedrijf een eigen merk creëert en producten (zoals kleding) door een externe producent laat maken.
De bedrukking en productie kun je bij ons uitbesteden. Wij nemen het productieproces uit handen en laten jou volledig focussen op het merk, de promotie en de verkoop van jouw product!
Begin eenvoudig je eigen kledinglijn
Een eigen kledinglijn opzetten is tegenwoordig makkelijker dan ooit. Je neemt contact op met ons, ontwerpt de kleding naar eigen wens en smaak, en laat deze door onze partners produceren.Bij Textielbuilders.nl laat je je eigen kleding al bedrukken vanaf 20, 50 of 75 items. Zo kun jij laagdrempelig beginnen met de opbouw van je eigen merk. In tussentijd kun jij je focussen op de branding en de promotie van je werk.
Waarom een eigen kledinglijn beginnen?
Er zijn veel verschillende redenen waarom je een eigen kledingmerk kunt starten. Daarover hieronder meer.
Je droom waar maken
Altijd al je eigen kledingmerk willen beginnen, maar nooit de stap gezet? Wacht niet op de ideale dag, maar jaag je dromen na. Met lage opstartkosten heb je niet veel te verliezen. Je gaat immers voor iets wat jij wil! Waarom wachten?
Laat je creativiteit spreken
Misschien wel het mooiste van het opzetten van een eigen kledinglijn, je creativiteit laten spreken. Al je gedachten, emoties en ideeën kun je verwerken op het product wat jij gaat verkopen.
Bepaal zelf de kwaliteit van de kleding
Wanneer je een eigen label hebt, heb je zelf de macht over de kwaliteit. Door het goede contact met ons, ben je in staat om controle te hebben en eventueel actie te kunnen ondernemen. Omdat je dichter bij het product staat, heb je beter overzicht.
Zet de trend
Bekijk de trends, verwerk jouw creativiteit in het product en wordt de trend van het moment. Zorg dat jij je onderscheidt van de rest door de passie die je hebt voor de branche. Je hebt immers alles in eigen hand!
Geef je merk een identiteit
Je kunt op veel verschillende manieren een identiteit geven aan je kleding. Verdiep je in de doelgroep, laat influencers je kleding dragen of geef een duidelijke visie/missie aan je product. Je verkoopt niet alleen een trui of shirt, maar ook de emotie hierachter. Geef mee waarom jouw kleding het waard is en toon hoe jij de wereld hiermee vooruit helpt.
Exclusiviteit
Met het bouwen van een eigen kledinglijn creëer je een exclusief product dat alleen jij verkoopt. Bouw iets wat niemand anders heeft en zet een imago neer wat men met trots draagt!
Wat komt erbij kijken bij het starten van een eigen label?
In welke markt wil ik me bevinden?
Ga op onderzoek en kijk welke markt het best bij jouw past. Zie waar de potentie ligt, waar je je merk wil zien en hoe je hier op gaat inspelen. Wie zijn je concurrenten en hoe pakken zij het aan? Werkt dit? Moet je dit juist na spiegelen of wil je het compleet anders aanpakken.
Bepaal je doelgroep
Het is belangrijk om te weten wie je graag als doelgroep wil. Wat is hiervoor nodig? En hoe krijg ik hun aandacht. Wil je je focussen op jongeren, wees actief op social media. Stuur je kleding op naar een opkomende artiest die het gespreksonderwerp van de dag zijn.
Merkstrategie en branding
Merkstrategie en branding zijn cruciaal voor het succes van een eigen kledinglijn. Zodra je weet op welke doelgroep je de focus wil leggen, is het goed om te weten waar deze doelgroep zich bevindt. Weet wat je missie is en speel daarop in. Biedt niet alleen je shirt aan, maar ook het verhaal erachter. Raak klanten op emotioneel gebied en weet waar zij voor vallen. Zo trek je niet alleen klanten aan, maar creëer je een loyale fanbase.
Verpakken van het product
Hoe wil je je product gaan verpakken? Er zijn verschillende aspecten waar je rekening mee moet/kan houden. Er zijn een aantal wettelijke regelingen waar je je aan dient te houden bij het verzenden van producten. Wil je daarnaast nog investeren in de verpakking en merk eigen kenmerken toevoegen?
Voorraad en logistiek
Bij het lanceren van je merk is het natuurlijk lastig in te schatten hoeveel producten je nodig hebt, hoe vaak er besteld wordt en hoe je hierop moet inspelen. Bekijk waar je de kleding wilt opslaan en wanneer je nieuwe voorraad moet bestellen
Bepaal de verkoopprijs
Je gaat natuurlijk geen merk opbouwen om verlies te draaien. Bij de voorbereidingen krijg je alle informatie te weten waardoor jij je verkoopprijs kunt bepalen. Hoeveel winst wil je maken? Wat wil/kun je de doelgroep aanbieden? En zijn deze kosten te bekostigen voor deze doelgroep?
Kiezen van leveranciers
Omdat jij je eigen kleding ontwerpt wil je natuurlijk ook dat de productie hiervan goed verloopt. Wij, Textiel Builder gaan graag met je het gesprek aan. Samen met ons kijk je naar de mogelijkheden! Je kunt eventuele ideeën of ontwerpen ook achterlaten bij ons om zo samen tot het perfecte product te komen.
Verschillende druktechnieken
Er zijn veel verschillende technieken die toegepast kunnen worden bij het produceren van kleding. Elk heeft zijn voor- en nadelen.
DTF
Het produceren met DTF is een nieuwe methode voor het bedrukken van textiel. De techniek is voornamelijk populair geworden vanwege zijn gebruiksgemak, veelzijdigheid en de mogelijkheid om kleurrijke en gedetailleerde ontwerpen te printen. Wij printen DTF op 57×100. Het voordeel van DTF is dat je design via PNG aangeleverd kan worden. Hierdoor hoeven er geen snijlijnen/tekens aangeleverd te worden.
Flexfolie
Een van de andere mogelijkheden is de drukmethode flexfolie. Dit is een methode waar gebruik wordt gemaakt van textieldruk-folie. Een groot voordeel hiervan is dat deze folie op alle soorten textiel gedrukt kan worden. Denk hierbij aan katoen, polyester, nylon, gemengde en overige stoffen. Wij bieden deze methode op zo’n manier aan dat de rol geplot wordt door onze machine. Onze rollen hebben een breedte van 50 centimeter. Dit is perfect voor brede designs. Bij deze methode dienen er snijlijnen aanwezig te zijn in het logo (vector) bestand.
Patches
Patches, of te wel emblemen, zijn er in veel verschillende vormen en maten. Textielbuilders bieden patches aan in 6 verschillende vormen
- Rubberen patch: Het logo wordt gemaakt door middel van een mal in 2D of 3D. Het wordt een logo dat gedetailleerd is geproduceerd. Helaas is kleurverloop niet mogelijk. De rubberen patch wordt aangeboden met lijmlaag of naaivoet en geeft een ware 3D effect.
- Geborduurde patch: Het logo wordt gestikt op de badge in 2D of 3D. Dit type is perfect voor simpele en strakke logo’s omdat er gebruik wordt gemaakt van dikkere draken.
- Gesublimeerde patch: Deze patch is uitstekend voor een logo met (kleine) details en kleurverloop. Met deze techniek staat jouw logo strak op je cap, t-shirt of hoodie. De patch wordt geleverd met lijmlaag of klittenband.
- Geweven patch: Deze techniek zorgt ervoor dat jouw product een gladde patch met fijne structuur bevat. Dit is het grootste verschil in vergelijking met een geborduurde patch. De kleine details uit jouw patch zijn goed te verwerken met deze techniek
Verder biedt textielbuilders ook patches van leer of teddy materiaal aan.
Begin je eigen kledinglijn met behulp van textiel builders
Je weet nu precies wat er komt kijken bij het beginnen van een eigen kledinglijn. Weet je nu zeker dat je een eigen kledinglijn wilt starten?
Neem contact met ons op: